Har igår lämnat uppdraget i barn- och bildningsnämnden i Surahammar. Det är redan klart att Jonas Westerholm kommer att ta över som Folkpartiets ledamot. Det känns bra och jag tror att han framöver kommer att vara en tillgång för den lokala politiken!
Kommer inte heller att aktivt skriva på denna blogg då jag lämnar Surahammar och själv inte kandiderar i något val. Däremot har jag det stora nöjet att hjälpa alla andra folkpartister i Västmanland då jag från maj jobbar som valombudsman
Visar inlägg med etikett Barn och bildningsnämnden. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Barn och bildningsnämnden. Visa alla inlägg
tisdag 13 april 2010
tisdag 2 mars 2010
Föreningsbidrag
Barn- och bildningsnämnden tog igår beslut för föreningstödet i Surahammars kommun.
Det blev endast mindre förändringar för ett par föreningar. Tre stycken ska nämnden vara i ytterligare kontakt för att få reda på mer om föreningarnas verksamhet innan deras bidrag fattas. Det mest anmärkningsvärda är ändå beslutsprocessen. Vi politiker ska vara mer involverade och i diskussion med de olika föreningarna, men har inte så varit. Vi är några nya i nämnden, däribland jag vilken kan den främsta orsaken. Detta har gjort att beslutsunderlaget varit bristfälligt och makten överlämnad till ansvarig tjänstman. Det känns tråkigt och dåligt som förtroendevald att ta fatta beslut på lösa grunder.
Det blev endast mindre förändringar för ett par föreningar. Tre stycken ska nämnden vara i ytterligare kontakt för att få reda på mer om föreningarnas verksamhet innan deras bidrag fattas. Det mest anmärkningsvärda är ändå beslutsprocessen. Vi politiker ska vara mer involverade och i diskussion med de olika föreningarna, men har inte så varit. Vi är några nya i nämnden, däribland jag vilken kan den främsta orsaken. Detta har gjort att beslutsunderlaget varit bristfälligt och makten överlämnad till ansvarig tjänstman. Det känns tråkigt och dåligt som förtroendevald att ta fatta beslut på lösa grunder.
Etiketter:
Barn och bildningsnämnden,
förening,
Surahammar
tisdag 15 december 2009
Dyrare ta ett dopp
Vid sammanträdet igår för barn och bildningsnämnden togs beslut om nya taxor på Ekängsbadet i Surahammar. Priserna har inte höjts på fyra år och initiativet till höjning togs av personalen på badet. Flera kunder har varit förvånade över att priserna inte höjts tidigare och det har inte varit någon regelmässig översyn av priserna. Nu justerades priserna upp och kommer hädanefter att följa KPI, hur andra priser förändras.
Det är mest detaljer med enskilda priser, som jag inte tycker att vi politiker ska peta i, men ett pris reagerade jag över och fick enhälligt stöd till förändring. Tidigare har medlemmar till två föreningar haft ett kraftigt rabatterat pris och kunnat nyttja bad/gym för 15 kr. Personalen kunde inte ge mig ett svar till varför just dessa föreningar haft detta pris och hade själva föreslagit att priset skulle ändras till 25 kr. Jag ifrågasatte varför just dessa personer skulle gynnas och ville att rabatten helt skulle slopas, vilket också blev beslutet.
Det är mest detaljer med enskilda priser, som jag inte tycker att vi politiker ska peta i, men ett pris reagerade jag över och fick enhälligt stöd till förändring. Tidigare har medlemmar till två föreningar haft ett kraftigt rabatterat pris och kunnat nyttja bad/gym för 15 kr. Personalen kunde inte ge mig ett svar till varför just dessa föreningar haft detta pris och hade själva föreslagit att priset skulle ändras till 25 kr. Jag ifrågasatte varför just dessa personer skulle gynnas och ville att rabatten helt skulle slopas, vilket också blev beslutet.
Etiketter:
avgifter,
Bad,
Barn och bildningsnämnden,
Surahammar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)