Visar inlägg med etikett frihet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett frihet. Visa alla inlägg

onsdag 21 oktober 2009

Lägre skatter - mer frihet

Inkomst (av arbete) är den skattebas som används mest. Anledningen bör vara att det helt enkelt genererar mest pengar till den offentliga sektorn. Alliansregeringen har påbörjat skattesäkningar med jobbskatteavdraget som främsta instrument, men det behövs mer.

Min egna åsiktsfavorit Niklas Ekdahl resonerar kring hur att den höga skatten på arbete dels gör att det arbetas mindre timmar samhällsekonomiskt och dels att den enskilda individen förlorar frihet över sin tid i och med höga skatter på arbete. Han skriver " den så kallade utbyteskvoten, alltså det man får kvar av varje intjänad krona, är i snitt 37 öre. Marginalskatten ligger högst i världen" Jag brukar för egen del reflektera över att jag prioriterar min tid mer än att behöva ge 2/3 av den till staten.

Skatterna på arbete behöver bli lägre! Det första som ska göras är att ta bort värnskatten. Därefter kan brytpunkten för statlig inkomstskatt höjas och slutligen kan kommunalskatterna sänkas. Okej, men inkomstbortfallet då. Ja, vissa andra skatter kan höjas tex inför fastighetsskatten igen, högre koldioxidskatter. Sen tror jag på delvis högre egenavgifter när delar av offentliga tjänster används. Har vi mer pengar i plånboken kan vi också betala mer. Mailade Ekdahl om vilka skattebaser han förordar, intressant att ta del av ett eventuellt svar.