Visar inlägg med etikett energi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett energi. Visa alla inlägg

fredag 30 oktober 2009

Mer kärnkraft

Vårt samhälle förbrukar mycket energi och kommer också i framtiden att göra det. Därför behöver planera för att tillgodose att produktionen av el är tillräcklig. Den svenska basindustrin har varit orolig för att minskad kärnkraft ska göra att det inte kommer att finnas tillräcklig alternativt för dyr el för att svensk industri ska vara konkurrenskraftig. Därför har nu några av Sveriges största industriföretag gått samman med Vattenfall för gemensam krafrproduktion. Kärnkraft presenteras som en möjlig energikälla.

Kärnkraft har sina fördelar och nackdelar. I och med växthuseffekten är det dock en av de energikällor vi behöver för att kunna minska ner användandet av fossila bränslen. Så även med ytterligare energibesparingar och mer förnyelsebar energi behövs kärnkraften. Därför var det bra att alliansen möjliggjorde för byggandet av nya reaktorer och att marknaden nu tar ett sådant initiativ. Folkparitet har varit positiva till kärnkraft och Jan Björklund hoppas att kärnkraften blir en valfråga i nästa års val.