Visar inlägg med etikett ingångslöner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ingångslöner. Visa alla inlägg

fredag 16 oktober 2009

Lägre ingångslöner ger integration

I Sverige är lönespridningen låg. Skillnaden mellan de lägst avlönade och de högst avlönade är liten och i en internationella jämförelse, enligt OECD, den lägsta. Detta beror främst på den höga ingångslönerna i Sverige. Löner som gör att det anställs färre, arbetslösheten blir större och fler personer kommer aldrig in på arbetsmarknaden.

Invandrare är en grupp som drabbas av de höga ingångslönerna skriver DN. Det är också hur bra integrationen är som avgör om invandring är positiv eller negativ för den offenliga ekonomin. Så även om invandringen i dagsläget har liten påverkan på den offentliga ekonomin enligt undersökning från CAFO skulle en bättre integration leda till att invandringen bidrar ekonomiskt till Sverige. För att detta ska ske bör således ingångslönerna sänkas. De fackliga organisationerna har i detta fall stor makt. De behöver istället för att kräva högre lägstalöner arbeta för större möjligheter till löneökningar.