fredag 16 oktober 2009

Lägre ingångslöner ger integration

I Sverige är lönespridningen låg. Skillnaden mellan de lägst avlönade och de högst avlönade är liten och i en internationella jämförelse, enligt OECD, den lägsta. Detta beror främst på den höga ingångslönerna i Sverige. Löner som gör att det anställs färre, arbetslösheten blir större och fler personer kommer aldrig in på arbetsmarknaden.

Invandrare är en grupp som drabbas av de höga ingångslönerna skriver DN. Det är också hur bra integrationen är som avgör om invandring är positiv eller negativ för den offenliga ekonomin. Så även om invandringen i dagsläget har liten påverkan på den offentliga ekonomin enligt undersökning från CAFO skulle en bättre integration leda till att invandringen bidrar ekonomiskt till Sverige. För att detta ska ske bör således ingångslönerna sänkas. De fackliga organisationerna har i detta fall stor makt. De behöver istället för att kräva högre lägstalöner arbeta för större möjligheter till löneökningar.

3 kommentarer:

Lilith sa...

Jag är engagerad i jämstlldhetsfrågor och jag håller inte med dig om införandet av särskilda löner. Hela den liberala tanken om demokrati faller då. Lika lön för lika arbete, inget annat.
Läs gärna min blogg
http://levliberalt.blogspot.com/
Varma hälsningar
Shirley Gerhardsson

Tobias Revenäs sa...

Lika lön för lika arbete, ja!
Olika lön för olika arbete, ja!
Vi ska inte förvänta oss att den som är ny på ett jobb kan ett jobb lika bra som den som är rutinerad i tjänsten.
Vi kan inte förvänta oss att den som är outbildad har samma förkunskaper som den med relevant utbildning.
Vi ska inte belöna med samma löneökning den som är oengagerad och lat på sitt jobb.
Därför behövs löneskillnader!

Lilith sa...

Hur kan vi se hur bra var och en av oss lever upp till sin lön? Den individuella lönen sätts på rykten och måfå och på hur mycket tid du tar från din arbetstid för att mingla med chefen. Jag har aldrig haft en chef som har följt en enda lektion jag har haft sedan de individuella lönerna införts. Och jag är mycket dålig på att fjäska. Och jag har inte tid att mingla på min arbetstid.

De som inte gör sitt jobb ordentligt ska inte vara kvar på sin position, t ex Bodström…

Vi har redan nybörjarlöner, ingångslönen. Löneskillnaderna ska grundas på utbildning och engagemang och absolut inte på ålder och etnicitet om vi ska hålla oss till liberalismens grundtankar.

Trevligt att tjata med dig lite…Ha en bra söndag