Visar inlägg med etikett makt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett makt. Visa alla inlägg

fredag 22 januari 2010

Interna maktkamper

I helgen hade vi i Folkpartiet Västmanland nomineringsmöte. Vi fastställde listorna till höstens val i såväl riksdag som landsting, varav det sistnämnda vållade turbulens. Maktkamper kan förekomma inom partier i sakpolitiska frågor eller mellan personer. För vår del handlar det mest om det sistnämnda. Det gäller att ha en acceptans och tillåta sådana kamper, men även hantera de på ett sådant sätt att partier fungerar. VLT:s kortledare " Fel fokus i Folkpartiet" (ännu inte pubicerat på nätet) visar hur vi i Folkpartiet bör agera med stundande valrörelse. Vi har inte råd att låta interna strider ta över om vi ska vinna valet. Alla parter bör fundera över sitt agerande och visa respekt mot sävål varann som partiet övergripande mål.

tisdag 5 januari 2010

Att lära sig välja

Valfriheten är något som ökat inom många områden i samhället. Dels vad gäller rena konsumtionsvaror, där du exempelvis kan välja mellan massvis olika ostar i kyldisken, men också offentliga tjänster, med flera skolor, äldreboenden etc. Valfriheten överför makt till varje enskild person att avgöra vad den föredrar. Men makten innebär också ansvar för det egna valet och behov av kunskap. DN förespråkar valfriheten, men framhåller att "Valfritt inte är kvalfritt" och att människor kan besväras av beslutångest.

Valfriheten innebär lite extra ansträngning för den enskilda, vilket kan besvära vissa. För att klara dagens och framtidens samhälle behöver vi lära oss att välja. Att de unga lär sig detta är såväl en uppgift för föräldrar som skolan. Vi behöver kunna utvärdera olika alternativ, se konsekvenser av våra val och ha modet att ta ställning. Insikten att de allra flesta val är av ringa betydelse kan också underlätta för att kunna hantera de mer livsavgörande frågorna. Den ökande valfriheten ger större möjligheter att påverka sitt egna liv. En makt väl värd att anstränga sig för!