Visar inlägg med etikett avgifter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett avgifter. Visa alla inlägg

tisdag 15 december 2009

Dyrare ta ett dopp

Vid sammanträdet igår för barn och bildningsnämnden togs beslut om nya taxor på Ekängsbadet i Surahammar. Priserna har inte höjts på fyra år och initiativet till höjning togs av personalen på badet. Flera kunder har varit förvånade över att priserna inte höjts tidigare och det har inte varit någon regelmässig översyn av priserna. Nu justerades priserna upp och kommer hädanefter att följa KPI, hur andra priser förändras.

Det är mest detaljer med enskilda priser, som jag inte tycker att vi politiker ska peta i, men ett pris reagerade jag över och fick enhälligt stöd till förändring. Tidigare har medlemmar till två föreningar haft ett kraftigt rabatterat pris och kunnat nyttja bad/gym för 15 kr. Personalen kunde inte ge mig ett svar till varför just dessa föreningar haft detta pris och hade själva föreslagit att priset skulle ändras till 25 kr. Jag ifrågasatte varför just dessa personer skulle gynnas och ville att rabatten helt skulle slopas, vilket också blev beslutet.

torsdag 19 november 2009

Avgift på högskolan

Regeringen har lämnat förslag om att utländska studenter utanför EU/ESS ska betala en avgift till högskolan. Detta är i grunden bra då antalet utländska studenter har ökat väldigt mycket och att svenska skattebetalare betalar deras utbildning. I lördags protesterade några rektorer på VLT debatt mot förslaget. De menar att studieavgifterna kan få "förödande konsekvenser för Sverige". Inte en chans! Är det förödande för något så är det för utbildningar där en majoritet upp till alla studenter utgörs av utländska stundenter. Dessa kan få läggas ner. Alltför många högskolor har expanderat med utbildningar riktade till utländska studenter. Fokus generellt för högkolepolitiken är nu att skifta fokus från kvantitet till kvalitet. Att införa dessa studieavgifter är en del.