Vid årsskiftet blev vi svenskar världsmästare. Tyvärr är det i att ha den högsta marginalskatten. När alliansregeringen införde jobbavdragen övertog danskarna den mindre hedrande förstaplatsen. Vid nyår sänkte de sina skatter varvid vi svenskar återigen står överst på tronen, men där ska vi inte stå kvar.
Alliansregering måste se till att värnskatten avskaffas. Att staten har mer rätt till en arbetstagares inkomst med en marginalskatt på över 50% är omoraliskt. De höga marginalskatter är också negativa för ekonomin. Om nu inte vänsterns skatteivrare kommer till makten efter valet måste således värnskattens avskaffande vara prioriterat.
Visar inlägg med etikett skatt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett skatt. Visa alla inlägg
onsdag 13 januari 2010
onsdag 21 oktober 2009
Lägre skatter - mer frihet
Inkomst (av arbete) är den skattebas som används mest. Anledningen bör vara att det helt enkelt genererar mest pengar till den offentliga sektorn. Alliansregeringen har påbörjat skattesäkningar med jobbskatteavdraget som främsta instrument, men det behövs mer.
Min egna åsiktsfavorit Niklas Ekdahl resonerar kring hur att den höga skatten på arbete dels gör att det arbetas mindre timmar samhällsekonomiskt och dels att den enskilda individen förlorar frihet över sin tid i och med höga skatter på arbete. Han skriver " den så kallade utbyteskvoten, alltså det man får kvar av varje intjänad krona, är i snitt 37 öre. Marginalskatten ligger högst i världen" Jag brukar för egen del reflektera över att jag prioriterar min tid mer än att behöva ge 2/3 av den till staten.
Skatterna på arbete behöver bli lägre! Det första som ska göras är att ta bort värnskatten. Därefter kan brytpunkten för statlig inkomstskatt höjas och slutligen kan kommunalskatterna sänkas. Okej, men inkomstbortfallet då. Ja, vissa andra skatter kan höjas tex inför fastighetsskatten igen, högre koldioxidskatter. Sen tror jag på delvis högre egenavgifter när delar av offentliga tjänster används. Har vi mer pengar i plånboken kan vi också betala mer. Mailade Ekdahl om vilka skattebaser han förordar, intressant att ta del av ett eventuellt svar.
Min egna åsiktsfavorit Niklas Ekdahl resonerar kring hur att den höga skatten på arbete dels gör att det arbetas mindre timmar samhällsekonomiskt och dels att den enskilda individen förlorar frihet över sin tid i och med höga skatter på arbete. Han skriver " den så kallade utbyteskvoten, alltså det man får kvar av varje intjänad krona, är i snitt 37 öre. Marginalskatten ligger högst i världen" Jag brukar för egen del reflektera över att jag prioriterar min tid mer än att behöva ge 2/3 av den till staten.
Skatterna på arbete behöver bli lägre! Det första som ska göras är att ta bort värnskatten. Därefter kan brytpunkten för statlig inkomstskatt höjas och slutligen kan kommunalskatterna sänkas. Okej, men inkomstbortfallet då. Ja, vissa andra skatter kan höjas tex inför fastighetsskatten igen, högre koldioxidskatter. Sen tror jag på delvis högre egenavgifter när delar av offentliga tjänster används. Har vi mer pengar i plånboken kan vi också betala mer. Mailade Ekdahl om vilka skattebaser han förordar, intressant att ta del av ett eventuellt svar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)