Visar inlägg med etikett Virsbo. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Virsbo. Visa alla inlägg

torsdag 19 november 2009

Diskussionen om Virsboskolan

Nu är debattartikel om vår borgerliga syn på Virsboskolans högstadie publicerad även i Fagerstaposten. Redaktören hade valt den passande rubriken "Ge Virsboskolan chansen!". Detta sammanfattar väl att vi vill ge möjligheten för skolan att fortsätta bedriva högstadie. Tydliga förutsättningar under ett visst antal år för att sen utvärdera resultatet. Socialdemokraterna har uttryckt att de behöver fundera till januari. Även om den rådande ovissheten om högstadiets framtid är oroande ger vi majoriteten den betänketiden. Vi ska på nämnden på måndag diskutera hur vi går vidare i ärendet.

onsdag 4 november 2009

Elevinflytande på Virsboskolan

Igår besökte jag Virsboskolan vid två tillfällen. Dels på kvällen vid ett möte med föräldrar och dels på förmiddagen för att tillsammans med min minsta son August göra ett sudiebesök på elevrådet. Då jag tycker att elevinflytande är viktigt och något skolor behöver arbeta med för att få det att fungera hade jag bett om att få närvara vid ett elevråd.

Till en början var det inte så många elever närvarande, men de droppade in allt eftesom. Ordförande höll en god mötesordning och fokus var på de diskuterade frågorna. Cafeterian var ett ämne som engagerade eleverna och ett konkret beslut togs om att utöka sortimentet på prov under tre veckor med äpplen och nudlar. Det var även intresannt att höra om de välbesökta fritidsgårdarna i Ramnäs samt Virsbo.

Jag tog tillfället i akt att höra vad eleverna tycker om sin skola. Att det blivit färre elever gjorde att stämingen nu upplevdes som såväl "skönt" som "tråkigt". De var ense om det blivit lugnare på skolan under hösttermin, vilket rektorn tidigare påtalat. Eleverna förmedlade lärarnas stora betydelse. Det fanns de som tyckte lärarna både kommunicerade bra som ignorerade. Min slutsats var att det i helhet är en positiv syn på skolan.

tisdag 3 november 2009

Behåll högstadiet på Virsboskolan

Högstadiet på Virsboskolan bör finnas kvar. Efter att den senaste månaden satt mig in i frågan om högstadiet vara eller inte vara har jag nu tagit ställning i frågan. Efter att ha förankrat inom Folkpartiet och sen i övriga alliansen har vi idag fått en debattartikel publicerad i VLT. Det finns visserligen svårigheter för skolan med främst det minskade elevantalet. Verksamhet håller dock den kvalitet att det motiverar ett fortsatt högstadie. Skolan bör få chansen att skapa en så pass bra skola att elever väljer den.

onsdag 7 oktober 2009

Virsboskolan- högstadiets vara eller inte vara

Igår besökte barn-och bildningnsnämnden Virsboskolan. Vi kommer att träffa föräldrar till barn som går i Virsboskolan vid fyra tillfällen för att diskutera Virsboskolans framtid. Tanken ska vara att prata om allt inom skolan, men det går inte att frångå att huvudfrågan är: Ska Virsbo ha kvar sitt högstadie?

Jag tillträdde uppdraget inom nämnden för två veckor sedan och har därför inte kunnat skaffa mig en egen uppfattning i frågan. Därför är det extra viktigt för mig att träffa föräldrar, elever etc.

Det främsta som framkom av mötet är att föräldrarna är oroliga för att skolan ska läggas ner. De föräldrar som yttrade sig var mestadels tydliga i att de vill ha eleverna kvar på skolan även under högstadiet.

Hur nämnden tar ställning i frågan kommer att vara den viktigaste, och känsligaste, under det närmsta året.