Visar inlägg med etikett högskola. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett högskola. Visa alla inlägg

torsdag 19 november 2009

Avgift på högskolan

Regeringen har lämnat förslag om att utländska studenter utanför EU/ESS ska betala en avgift till högskolan. Detta är i grunden bra då antalet utländska studenter har ökat väldigt mycket och att svenska skattebetalare betalar deras utbildning. I lördags protesterade några rektorer på VLT debatt mot förslaget. De menar att studieavgifterna kan få "förödande konsekvenser för Sverige". Inte en chans! Är det förödande för något så är det för utbildningar där en majoritet upp till alla studenter utgörs av utländska stundenter. Dessa kan få läggas ner. Alltför många högskolor har expanderat med utbildningar riktade till utländska studenter. Fokus generellt för högkolepolitiken är nu att skifta fokus från kvantitet till kvalitet. Att införa dessa studieavgifter är en del.