Visar inlägg med etikett Surahammar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Surahammar. Visa alla inlägg

tisdag 13 april 2010

Bra efterträdare

Har igår lämnat uppdraget i barn- och bildningsnämnden i Surahammar. Det är redan klart att Jonas Westerholm kommer att ta över som Folkpartiets ledamot. Det känns bra och jag tror att han framöver kommer att vara en tillgång för den lokala politiken!

Kommer inte heller att aktivt skriva på denna blogg då jag lämnar Surahammar och själv inte kandiderar i något val. Däremot har jag det stora nöjet att hjälpa alla andra folkpartister i Västmanland då jag från maj jobbar som valombudsman

tisdag 2 mars 2010

Föreningsbidrag

Barn- och bildningsnämnden tog igår beslut för föreningstödet i Surahammars kommun.
Det blev endast mindre förändringar för ett par föreningar. Tre stycken ska nämnden vara i ytterligare kontakt för att få reda på mer om föreningarnas verksamhet innan deras bidrag fattas. Det mest anmärkningsvärda är ändå beslutsprocessen. Vi politiker ska vara mer involverade och i diskussion med de olika föreningarna, men har inte så varit. Vi är några nya i nämnden, däribland jag vilken kan den främsta orsaken. Detta har gjort att beslutsunderlaget varit bristfälligt och makten överlämnad till ansvarig tjänstman. Det känns tråkigt och dåligt som förtroendevald att ta fatta beslut på lösa grunder.

tisdag 15 december 2009

Dyrare ta ett dopp

Vid sammanträdet igår för barn och bildningsnämnden togs beslut om nya taxor på Ekängsbadet i Surahammar. Priserna har inte höjts på fyra år och initiativet till höjning togs av personalen på badet. Flera kunder har varit förvånade över att priserna inte höjts tidigare och det har inte varit någon regelmässig översyn av priserna. Nu justerades priserna upp och kommer hädanefter att följa KPI, hur andra priser förändras.

Det är mest detaljer med enskilda priser, som jag inte tycker att vi politiker ska peta i, men ett pris reagerade jag över och fick enhälligt stöd till förändring. Tidigare har medlemmar till två föreningar haft ett kraftigt rabatterat pris och kunnat nyttja bad/gym för 15 kr. Personalen kunde inte ge mig ett svar till varför just dessa föreningar haft detta pris och hade själva föreslagit att priset skulle ändras till 25 kr. Jag ifrågasatte varför just dessa personer skulle gynnas och ville att rabatten helt skulle slopas, vilket också blev beslutet.

måndag 30 november 2009

Surahammar ska minska skolket

Närvaro i skolan är nödvändig för att elever ska lära tillägna sig undervisningen. Det råder skolplikt i grundskolan, vilket innebär att såväl eleven som skolan ska se till att eleven är på lektionerna. Tyvärr skolkar alltför många elever. På högstadieskolan Skogslundsskolan i Surahammar beskriver skolchefen det som ett "jätteproblem". Nu ska dock rektorn se till att skolket minskar.

På kommunens andra högstadieskola, Virsboskolan, har närvaron ökat denna termin. Ett arbete med att strukturera lektionerna, jobba med värderingar och följa upp frånvaro har gett resultat. Rektorerna på de bägge skolorna ska nu gemensamt utarbeta ett arbetssätt för att motverka skolk. Närvarorapporteringen ska förbättras och lärdomar hämtas från skolor som lyckats öka elevers närvaro.

Det är viktigt att skapa en skolmiljö som motiverar eleven till att närvara och lära sig. Goda relationer behövs skapas av lärarna till eleverna för att kunna motivera och samtala vid eventuell frånvaro. Elever som väljer att skolka har sina anledningar och personalen behöver tidigt uppmärksamma och lösa problemen innan eleven utvecklat en negativ vana.

måndag 23 november 2009

Namn på nya högstadieskolan

På dagens sammanträde i barn- och bildningsnämnden var en av punkterna namnet på den nya högstadieskolan. Den gamla högstadieskolan i Surahammar,Skogslundsskolan, är i väldigt dåligt skick. Samtidigt finns det delar av en gymnasieskola som står tom. Den skolan kommer att kompletteras med vissa byggnader och bli den nya högstadieskolan. Men vad ska den heta?

Vi har idag gallrat ut fyra namn: Valhallaskolan, Skogsdungeskolan, Hammarskolan och Vinbärsskolan. Eleverna hade lämnat drygt 20 förslag. Nu lämnar vi åter beslutet till eleverna som ska rösta om vilket namn det blir. Ett bra sätt att lämna över makten till eleverna.

lördag 21 november 2009

Dörrknackning på Stavtorpet

Var ute en stund i solskenet och knackade dörr. Det blev ca 80 st hem på vårt starkaste distrikt i kommunen, Stavtorpet. Jag tror att dörrknacknig är en bra metod för politiskt aktiva att möta männsikor. Visserligen visar många förvåning över att en "politiker" knackar på hemma hos dem, men ett trevligt bemötande är vanligast. Med fem personer hade jag lite längre samtal. En nyinflyttad var negativ till att Surahammar inte har vårdnadsbidrag. En tidigare politskt aktiv person var allmänt negativ till politiker och samhällsutvecklingen. En man tyckte att skatterna var för höga i Sverige, vilket jag håller med främst gällande inkomstskatter. En bibliotikarie betonade att fler lärare behövs vilket vi borgerliga agerat för i Surahammar.

torsdag 19 november 2009

Diskussionen om Virsboskolan

Nu är debattartikel om vår borgerliga syn på Virsboskolans högstadie publicerad även i Fagerstaposten. Redaktören hade valt den passande rubriken "Ge Virsboskolan chansen!". Detta sammanfattar väl att vi vill ge möjligheten för skolan att fortsätta bedriva högstadie. Tydliga förutsättningar under ett visst antal år för att sen utvärdera resultatet. Socialdemokraterna har uttryckt att de behöver fundera till januari. Även om den rådande ovissheten om högstadiets framtid är oroande ger vi majoriteten den betänketiden. Vi ska på nämnden på måndag diskutera hur vi går vidare i ärendet.

onsdag 11 november 2009

Lärare behålls i Surahammar

I tidigare budgetförslag hade socialdemokraterna tänkt minska antalet lärare i Surahammars kommun. Tre lärartjänster hade behövt försvinna. Vi ledamöter från alliansen hade protesterat mot denna nedskärning. I och med att alliansregeringen tillfört ytterligare resurser till kommunerna finns nu medel att behålla dessa lärare. Därför finns det i det nya budgetförslaget, som ska beslutas i kommunfullmäktige på måndag, ytterligare pengar avsatta för lärarna. Det är bra att vår reservation får gehör. Att det finns tillräckligt och duktiga lärare är viktigt för att skolan ska vara bra!

tisdag 3 november 2009

Behåll högstadiet på Virsboskolan

Högstadiet på Virsboskolan bör finnas kvar. Efter att den senaste månaden satt mig in i frågan om högstadiet vara eller inte vara har jag nu tagit ställning i frågan. Efter att ha förankrat inom Folkpartiet och sen i övriga alliansen har vi idag fått en debattartikel publicerad i VLT. Det finns visserligen svårigheter för skolan med främst det minskade elevantalet. Verksamhet håller dock den kvalitet att det motiverar ett fortsatt högstadie. Skolan bör få chansen att skapa en så pass bra skola att elever väljer den.

fredag 9 oktober 2009

Invigning

Var på förskolan Ekots invigning/öppet hus..Då det är min äldsta son Nils förskola var jag där huvudsakligen som förälder, men även in viss mån som politiker. För oss är förskolan bra. Det som mest påverkar hur man uppfattar en förskolas kvalitet som förälder är personalen. Relationer är viktigt!

I samband med att förskolan öppnade skrev jag en debattartikel

onsdag 7 oktober 2009

Virsboskolan- högstadiets vara eller inte vara

Igår besökte barn-och bildningnsnämnden Virsboskolan. Vi kommer att träffa föräldrar till barn som går i Virsboskolan vid fyra tillfällen för att diskutera Virsboskolans framtid. Tanken ska vara att prata om allt inom skolan, men det går inte att frångå att huvudfrågan är: Ska Virsbo ha kvar sitt högstadie?

Jag tillträdde uppdraget inom nämnden för två veckor sedan och har därför inte kunnat skaffa mig en egen uppfattning i frågan. Därför är det extra viktigt för mig att träffa föräldrar, elever etc.

Det främsta som framkom av mötet är att föräldrarna är oroliga för att skolan ska läggas ner. De föräldrar som yttrade sig var mestadels tydliga i att de vill ha eleverna kvar på skolan även under högstadiet.

Hur nämnden tar ställning i frågan kommer att vara den viktigaste, och känsligaste, under det närmsta året.

Bloggen öppnas!

Så var det dags för mig att starta en blog. Ser det främst som ett sätt för mig att skriva om hur jag ser på samhället.
Då jag är politiskt aktiv inom folkpartiet i Surahammar kommer det att påverka mycket av det jag skriver.