Närvaro i skolan är nödvändig för att elever ska lära tillägna sig undervisningen. Det råder skolplikt i grundskolan, vilket innebär att såväl eleven som skolan ska se till att eleven är på lektionerna. Tyvärr skolkar alltför många elever. På högstadieskolan Skogslundsskolan i Surahammar beskriver skolchefen det som ett "jätteproblem". Nu ska dock rektorn se till att skolket minskar.
På kommunens andra högstadieskola, Virsboskolan, har närvaron ökat denna termin. Ett arbete med att strukturera lektionerna, jobba med värderingar och följa upp frånvaro har gett resultat. Rektorerna på de bägge skolorna ska nu gemensamt utarbeta ett arbetssätt för att motverka skolk. Närvarorapporteringen ska förbättras och lärdomar hämtas från skolor som lyckats öka elevers närvaro.
Det är viktigt att skapa en skolmiljö som motiverar eleven till att närvara och lära sig. Goda relationer behövs skapas av lärarna till eleverna för att kunna motivera och samtala vid eventuell frånvaro. Elever som väljer att skolka har sina anledningar och personalen behöver tidigt uppmärksamma och lösa problemen innan eleven utvecklat en negativ vana.
Visar inlägg med etikett frånvaro. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett frånvaro. Visa alla inlägg
måndag 30 november 2009
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)