Visar inlägg med etikett folkomröstning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett folkomröstning. Visa alla inlägg

onsdag 16 december 2009

Euron kommer

SCB presenterade igår en undersökning där en majoritet av svenskarna vill byta till euron.
Det är första gången sedan folkomröstningen 2003 fler vill ha euron. Vi får hoppas att trenden håller i sig.
Om opinionen vill byta valuta är det också troligare att det blir en ny folkomröstning. Folkpartiet är dels positiva till euron och dels angelägna om att en folkomröstning ska fatta beslutet. Ett byte av valuta skulle innebära mer handel med utlandet, vilket i sin tur leder till ökat välstånd. Att som nu ha en relativt liten och osäker valuta som den svenska kronan innebär risker och en ständig osäkerhet. Kortsiktigt kan det vara såväl fördelar som nackdelar med en egen rörlig valuta, men på lång sikt är det bättre att ha en stark och stabil valuta som euron. Visst är det enklare att handla med andra om man har samma valuta!

tisdag 1 december 2009

Bilden av muslimer

Resultatet från folkomröstningen i Schweiz att förbjuda ytterligare minareter är väldigt oroväckande. Att folket i ett demokratiskt land i Europa där religionsfrihet ska råda väljer att förbjuda en byggnad för en religion är ett tydligt tecken på islamofobi och diskriminering Det går heller inte att förringa att så pass många har en negativ bild av islam att de nu väljer att förbjuda minareter. En schweizare säger i DN "Vi har en minaret i Zurich och fyra i hela Schweiz. Det är löjligt, de syns knappt." I europeiska länder är det endast från ett fåtal av dessa torn böneutrop görs, vilket bör göra dem harmlösa och inte kan sägas störa omgivningen. Tyvärr lyckades förbudsivrarna i Schweiz göra minareterna till en symbol för islam och kanske ännu mer för islamisering.

Media har en stor roll i hur vi ser på muslimer. Medieexperten Anders Olsson skriver "I åtminstone 30 år har svenskars världsbild präglats av en nyhetsrapportering som bara intresserar sig för muslimer när de utövat våld eller, i undantagsfall, blivit offer för våld." Att media alltför ensidigt visar en negativ sida av muslimer gör att många människor tar till sig den bilden av gruppen i helhet. Att det samtidigt kan vara få som umgås med muslimer och lära känna dem som människor gör att deras uppfattning formas av bilden i media.

För egen del hade jag en "sekulariserad" muslim hemma på middag i helgen och har på senaste tiden även umgåtts med en annan föräldraledig troende muslim. Bägge trevliga och sympatiska, men visar också på att muslimer är olika individer och att de som grupp inte kan dras över en kam. Framför allt inte när media och främlingsfientliga håller i kammen och gör det med en stereotyp negativ bild.