torsdag 19 november 2009
Avgift på högskolan
Regeringen har lämnat förslag om att utländska studenter utanför EU/ESS ska betala en avgift till högskolan. Detta är i grunden bra då antalet utländska studenter har ökat väldigt mycket och att svenska skattebetalare betalar deras utbildning. I lördags protesterade några rektorer på VLT debatt mot förslaget. De menar att studieavgifterna kan få "förödande konsekvenser för Sverige". Inte en chans! Är det förödande för något så är det för utbildningar där en majoritet upp till alla studenter utgörs av utländska stundenter. Dessa kan få läggas ner. Alltför många högskolor har expanderat med utbildningar riktade till utländska studenter. Fokus generellt för högkolepolitiken är nu att skifta fokus från kvantitet till kvalitet. Att införa dessa studieavgifter är en del.
onsdag 18 november 2009
Perfekt kommisionär
Cecilia Malmström har av regeringen utsetts som svenskt förslag till kommisionär. Det är ett ytterst bra val. Hon har kompetens och lämplighet för att göra ett bra jobb. Hon är en gedigen europavän, men med kristiska ögon nog för att se behov av förbättringar. Troligtsvis kan hon med sin mer resultatinriktade snarare än publiksökande politik nå förbättringar. Avgörande blir dock vilket område hon blir kommisionär för. Malmströms efterträdare som svensk EU-minister: Birgitta Ohlsson!
Etiketter:
Birgitta Ohlsson,
Cecilia Malmström,
EU,
kommisionär
söndag 15 november 2009
Besök i Malta
Spenderar några dagar nere i Malta då jag vunnit en pokerresa. Ägnar vanligtvis några timmar i veckan på att spela poker på nätet. Bra matematikkunskaper, lite förståelse för psykologi samt vilja att utvecklas har gjort att jag vinner en del, denna gång en resa till Malta.
Första gången här nere och jag hade ambitionen att besöka någon form av flyktingläger. Var därför in till inrikesministeriet med en allmän förfrågan om att göra ett besök. Min medresenär var lite obekväm med mitt ovanliga besök där. Fick ett vänligt bemötande vilket resulterade i att någon ansvarig på en öppen flyktingmottagning skulle ringa upp mig. Än har dock ingen hört av sig så vi får se om det blir något.
Pokern? Spelat okej, men haft lite för mycket respekt för de betydligt duktigare spelarna. Satt i positionen efter Bo Sehlstedt "Legato", en av Sveriges bästa pokerspelare. Såväl duktig som trevlig. Åkte ut i mitten av startfältet i den stora turneringen och "bubblade" (missade precis prispengar) i den mindre sidoturneringen.
Första gången här nere och jag hade ambitionen att besöka någon form av flyktingläger. Var därför in till inrikesministeriet med en allmän förfrågan om att göra ett besök. Min medresenär var lite obekväm med mitt ovanliga besök där. Fick ett vänligt bemötande vilket resulterade i att någon ansvarig på en öppen flyktingmottagning skulle ringa upp mig. Än har dock ingen hört av sig så vi får se om det blir något.
Pokern? Spelat okej, men haft lite för mycket respekt för de betydligt duktigare spelarna. Satt i positionen efter Bo Sehlstedt "Legato", en av Sveriges bästa pokerspelare. Såväl duktig som trevlig. Åkte ut i mitten av startfältet i den stora turneringen och "bubblade" (missade precis prispengar) i den mindre sidoturneringen.
onsdag 11 november 2009
Lärare behålls i Surahammar
I tidigare budgetförslag hade socialdemokraterna tänkt minska antalet lärare i Surahammars kommun. Tre lärartjänster hade behövt försvinna. Vi ledamöter från alliansen hade protesterat mot denna nedskärning. I och med att alliansregeringen tillfört ytterligare resurser till kommunerna finns nu medel att behålla dessa lärare. Därför finns det i det nya budgetförslaget, som ska beslutas i kommunfullmäktige på måndag, ytterligare pengar avsatta för lärarna. Det är bra att vår reservation får gehör. Att det finns tillräckligt och duktiga lärare är viktigt för att skolan ska vara bra!
söndag 8 november 2009
Vårt försvar skapar fred
"JUST NU Kidnappar pirater oskyldiga människor i Adenviken" står det på reklamen i bussen. Det är försvarsmakten som rekryterar till Nordic Battlegroup. En platsannons för den som vill ta ett internationellt uppdrag i försvaret. Vi i Sverige har nämligen soldater i Afghanistan, Kosovo och Adenviken utanför Somalia. Vi är med och skapar fred, skyddar civila och möjliggör uppbyggandet av demokratier.
Det är ofta intressant att reflektera över vad som är en organisations uppgift. I det här fallet är det den svenska militären. Behovet av invasionsförsvar har minskat under senaste decennierna, förhoppningsvis blir det inte aktuellt på lång tid framöver. Istället behöver försvaret dels inrikta sig på att förhindra terrordåd samt vara med i internationella insatser. Dels för att krig och oroshärdar kan få svallvågor som direkt drabbar oss och dels som en solidarieteshandlig för att skapa en fredligare värld. Därför behövs platsannonserna till försvaret!
Det är ofta intressant att reflektera över vad som är en organisations uppgift. I det här fallet är det den svenska militären. Behovet av invasionsförsvar har minskat under senaste decennierna, förhoppningsvis blir det inte aktuellt på lång tid framöver. Istället behöver försvaret dels inrikta sig på att förhindra terrordåd samt vara med i internationella insatser. Dels för att krig och oroshärdar kan få svallvågor som direkt drabbar oss och dels som en solidarieteshandlig för att skapa en fredligare värld. Därför behövs platsannonserna till försvaret!
onsdag 4 november 2009
Elevinflytande på Virsboskolan
Igår besökte jag Virsboskolan vid två tillfällen. Dels på kvällen vid ett möte med föräldrar och dels på förmiddagen för att tillsammans med min minsta son August göra ett sudiebesök på elevrådet. Då jag tycker att elevinflytande är viktigt och något skolor behöver arbeta med för att få det att fungera hade jag bett om att få närvara vid ett elevråd.
Till en början var det inte så många elever närvarande, men de droppade in allt eftesom. Ordförande höll en god mötesordning och fokus var på de diskuterade frågorna. Cafeterian var ett ämne som engagerade eleverna och ett konkret beslut togs om att utöka sortimentet på prov under tre veckor med äpplen och nudlar. Det var även intresannt att höra om de välbesökta fritidsgårdarna i Ramnäs samt Virsbo.
Jag tog tillfället i akt att höra vad eleverna tycker om sin skola. Att det blivit färre elever gjorde att stämingen nu upplevdes som såväl "skönt" som "tråkigt". De var ense om det blivit lugnare på skolan under hösttermin, vilket rektorn tidigare påtalat. Eleverna förmedlade lärarnas stora betydelse. Det fanns de som tyckte lärarna både kommunicerade bra som ignorerade. Min slutsats var att det i helhet är en positiv syn på skolan.
Till en början var det inte så många elever närvarande, men de droppade in allt eftesom. Ordförande höll en god mötesordning och fokus var på de diskuterade frågorna. Cafeterian var ett ämne som engagerade eleverna och ett konkret beslut togs om att utöka sortimentet på prov under tre veckor med äpplen och nudlar. Det var även intresannt att höra om de välbesökta fritidsgårdarna i Ramnäs samt Virsbo.
Jag tog tillfället i akt att höra vad eleverna tycker om sin skola. Att det blivit färre elever gjorde att stämingen nu upplevdes som såväl "skönt" som "tråkigt". De var ense om det blivit lugnare på skolan under hösttermin, vilket rektorn tidigare påtalat. Eleverna förmedlade lärarnas stora betydelse. Det fanns de som tyckte lärarna både kommunicerade bra som ignorerade. Min slutsats var att det i helhet är en positiv syn på skolan.
Etiketter:
elevinflytande,
elevråd,
Virsbo,
Virsboskolan
tisdag 3 november 2009
Behåll högstadiet på Virsboskolan
Högstadiet på Virsboskolan bör finnas kvar. Efter att den senaste månaden satt mig in i frågan om högstadiet vara eller inte vara har jag nu tagit ställning i frågan. Efter att ha förankrat inom Folkpartiet och sen i övriga alliansen har vi idag fått en debattartikel publicerad i VLT. Det finns visserligen svårigheter för skolan med främst det minskade elevantalet. Verksamhet håller dock den kvalitet att det motiverar ett fortsatt högstadie. Skolan bör få chansen att skapa en så pass bra skola att elever väljer den.
Etiketter:
högstadie,
Surahammar,
Virsbo,
Virsboskolan
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)