måndag 30 november 2009

Jag är jävig

För första gången ar jag uppfattat mig själv som jävig i ett beslut. Detta gäller att den fristående förskola Ekot vill ha fler platser. Barn- och bildningsnämnden där jag är ledamot ska fatta beslutet om en eventuell utökning. En utökning som skulle kunna gynna mig då mitt yngsta barn står i kö till förskolan.


Det är troligare att den som är politiskt aktiv i mindre kommuner personligen berörs av de beslut som tas. Det är då viktigt att kunna överlåta åt de andra att ta besluten. Det kan också finnas gränslägen huruvida någon är jävig då det är en bedömningsfråga. Då kan det vara bättre att överlåta åt andra att ta besluten istället för att ifrågasättas om det är för personlig vinning.

Surahammar ska minska skolket

Närvaro i skolan är nödvändig för att elever ska lära tillägna sig undervisningen. Det råder skolplikt i grundskolan, vilket innebär att såväl eleven som skolan ska se till att eleven är på lektionerna. Tyvärr skolkar alltför många elever. På högstadieskolan Skogslundsskolan i Surahammar beskriver skolchefen det som ett "jätteproblem". Nu ska dock rektorn se till att skolket minskar.

På kommunens andra högstadieskola, Virsboskolan, har närvaron ökat denna termin. Ett arbete med att strukturera lektionerna, jobba med värderingar och följa upp frånvaro har gett resultat. Rektorerna på de bägge skolorna ska nu gemensamt utarbeta ett arbetssätt för att motverka skolk. Närvarorapporteringen ska förbättras och lärdomar hämtas från skolor som lyckats öka elevers närvaro.

Det är viktigt att skapa en skolmiljö som motiverar eleven till att närvara och lära sig. Goda relationer behövs skapas av lärarna till eleverna för att kunna motivera och samtala vid eventuell frånvaro. Elever som väljer att skolka har sina anledningar och personalen behöver tidigt uppmärksamma och lösa problemen innan eleven utvecklat en negativ vana.

fredag 27 november 2009

Landsmötet

Folkpartiet hade förra helgen sin högsta beslutande församling landsmötet. För egen del var jag inte involverad något, men det är intressant att följa. Jag skulle ha varit med på en motion om surrogatmödraskap, min undeteckning försvann dock i mailhanteringen. Några intressanta frågor behandlades och jag delvis berört på bloggen är kärnkraft, gårdsförsäljning av vin och arbetsrätt. Helt nöjd med kärnkraften, och komprosmisser i rätt riktning gällande gårdsförsäljning och arbetsrätt. Som med övrigt så kan man som individ och partimedlem vilja mer och snabbare förändringar, men få nöja sig med mindre och långsammare. Detta är en del i politiken att vänja sig och acceptera med mindre steg, tålmodighet är en dygd!

måndag 23 november 2009

Namn på nya högstadieskolan

På dagens sammanträde i barn- och bildningsnämnden var en av punkterna namnet på den nya högstadieskolan. Den gamla högstadieskolan i Surahammar,Skogslundsskolan, är i väldigt dåligt skick. Samtidigt finns det delar av en gymnasieskola som står tom. Den skolan kommer att kompletteras med vissa byggnader och bli den nya högstadieskolan. Men vad ska den heta?

Vi har idag gallrat ut fyra namn: Valhallaskolan, Skogsdungeskolan, Hammarskolan och Vinbärsskolan. Eleverna hade lämnat drygt 20 förslag. Nu lämnar vi åter beslutet till eleverna som ska rösta om vilket namn det blir. Ett bra sätt att lämna över makten till eleverna.

lördag 21 november 2009

Dörrknackning på Stavtorpet

Var ute en stund i solskenet och knackade dörr. Det blev ca 80 st hem på vårt starkaste distrikt i kommunen, Stavtorpet. Jag tror att dörrknacknig är en bra metod för politiskt aktiva att möta männsikor. Visserligen visar många förvåning över att en "politiker" knackar på hemma hos dem, men ett trevligt bemötande är vanligast. Med fem personer hade jag lite längre samtal. En nyinflyttad var negativ till att Surahammar inte har vårdnadsbidrag. En tidigare politskt aktiv person var allmänt negativ till politiker och samhällsutvecklingen. En man tyckte att skatterna var för höga i Sverige, vilket jag håller med främst gällande inkomstskatter. En bibliotikarie betonade att fler lärare behövs vilket vi borgerliga agerat för i Surahammar.

torsdag 19 november 2009

Diskussionen om Virsboskolan

Nu är debattartikel om vår borgerliga syn på Virsboskolans högstadie publicerad även i Fagerstaposten. Redaktören hade valt den passande rubriken "Ge Virsboskolan chansen!". Detta sammanfattar väl att vi vill ge möjligheten för skolan att fortsätta bedriva högstadie. Tydliga förutsättningar under ett visst antal år för att sen utvärdera resultatet. Socialdemokraterna har uttryckt att de behöver fundera till januari. Även om den rådande ovissheten om högstadiets framtid är oroande ger vi majoriteten den betänketiden. Vi ska på nämnden på måndag diskutera hur vi går vidare i ärendet.

Avgift på högskolan

Regeringen har lämnat förslag om att utländska studenter utanför EU/ESS ska betala en avgift till högskolan. Detta är i grunden bra då antalet utländska studenter har ökat väldigt mycket och att svenska skattebetalare betalar deras utbildning. I lördags protesterade några rektorer på VLT debatt mot förslaget. De menar att studieavgifterna kan få "förödande konsekvenser för Sverige". Inte en chans! Är det förödande för något så är det för utbildningar där en majoritet upp till alla studenter utgörs av utländska stundenter. Dessa kan få läggas ner. Alltför många högskolor har expanderat med utbildningar riktade till utländska studenter. Fokus generellt för högkolepolitiken är nu att skifta fokus från kvantitet till kvalitet. Att införa dessa studieavgifter är en del.